طراحی و ساخت درایو موتورهای الکتریکی

درایوهای الکتریکی

درایو الکتریکی به مجموعه موتور و کنترل کننده آن که وظیفه کنترل سرعت و گشتاور موتور را به عهده دارد گفته می‌شود. در صنعت، عمدتا منظور از درایو صرفا خود کنترل کننده موتور است. با توجه به اینکه انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی وجود دارد و هرکدام از این موتورها تئوری کنترلی خاص خود را دارند، درایوهای مختلفی ساخته شده است که معمولا برای یک نوع موتور خاص طراحی شده‌اند. علاوه بر این، درایوها براساس نوع عملکرد ( سرعت ثابت یا سرعت متغیر)، تعداد موتورهای قابل کنترل (تک موتوره یا چند موتوره) و قابلیت برگشت انرژی (برگشت پذیر و برگشت ناپذیر) به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

موتور‌های الکتریکی

موتور‌های الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند. موتور‌های جریان مستقیم (DC) خود به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند: موتور جریان مستقیم شنت، موتور جریان مستقیم سری، موتور جریان مستقیم کمپوند و موتور جریان مستقیم مغناطیس دائم. موتور‌های جریان متناوب (AC) نیز دو نوع اصلی دارند: موتور القایی آسنکرون و موتور القایی سنکرون. موتور‌های سنکرون دارای دو نوع سیم پیچی شده و مغناطیس دائم هستند. موتور‌های القایی نیز خود دو نوع دارند: موتور قفس سنجابی و موتور سیم پیچی شده. علاوه بر این موارد، موتور‌های پله‌ای و موتور‌های رلوکتانسی نیز وجود دارند. بنابراین انواع مختلفی از موتور‌های الکتریکی وجود دارد که تعیین نوع آن‌ها بر اساس کاربرد و مشخصه‌های موتور‌ها انجام می‌شود. زمانی که درایو‌های الکتریکی هنوز به صورت امروزی متداول نشده بودند، موتور‌های القایی و سنکرون فقط در شرایطی که به سرعت ثابتی نیاز بود، مورد استفاده قرار می‌گرفتند و برای کاربرد‌های سرعت متغیر، از موتور‌های جریان مستقیم استفاده می‌شد. اما امروزه، موتور‌های سنکرون مغناطیس دائم با توان برابر با موتور‌های جریان مستقیم، مزایای زیادی مانند وزن کم، قیمت پایین، حجم کمتر، محدودیت کمتر روی حداکثر ولتاژ، سرعت و توان نامی دارند. به دلیل این ویژگی‌ها، موتور‌های سنکرون مغناطیس دائم به سرعت جایگزین موتور‌های جریان مستقیم شدند. علاوه بر موارد بیان شده، موتور‌های سنکرون که شامل مغناطیس دائم و میدان سیم‌پیچی هستند، دارای بهره بار کامل و ضریب توان بالاتری نسبت به موتور‌های القایی هستند.

گروه درایو شرکت فهام، با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص، با تجربه ساخت انواع درایوهای موتورهای DC و سنکرون مغناطیس دائم (PMSM , BLDC) هم بصورت سنسوردار و هم سنسورلس، توانایی لازم جهت طراحی و ساخت درایوهای مورد نیاز صنایع مختلف در توان‌های پایین و بالا را درارا می‌باشد.

با ما در تماس باشید

با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم. ما سعی می کنیم 24 ساعته در روزهای کاری به تمام سوالات پاسخ دهیم.